zaterdag 30 november 2013

Bronica 1978 en Pomerol 1958

Uitgediende Bronica

Toen het die middag droog genoeg was, durfde ik het aan om buiten een 'daglichtstudio' in te richten om mijn oude Bronica met toebehoren digitaal te fotograferen, want ik ga hem verkopen. Sinds 2000 heb ik die 6x6-camera niet meer gebruikt, omdat ik toen verder digitaal ben gegaan. Bas kwam achterom de studio binnengelopen met de uitnodiging aan het einde van de middag zijn kant op te komen, want dan zou Bart er zijn om zijn Jéroboam Villa Antinori op te halen. Ik voelde wel aan wat dat zou kunnen betekenen...

Zenza Bronica EC-TL 1978

Luchtpost



Er werd, terwijl ik de foto's maakte, nog een pakje bezorgd uit Nieuw-Zeeland, van Daan Kolthoff met mijn bestelling bij South Pacific Berets. Hieronder Daan, die poseert met mijn favoriete baret, in mijn favoriete kleur en in mijn favoriete grootte, waar ik jaren naar op zoek ben geweest.

Daan in de prachtige omgeving van zijn huis,
voor mij aan de andere kant van onze aardbol.

Naast de bestelde bordeauxrode baretten: een katoenen/linnen baret van Deer uit Japan en mijn favoriete txapeldun (een 'kleine') van Elósegui uit Spanje, nog een paar verrassingen: Hele mooie Russische insignes voor mijn verzameling speldjes en een grote wollen baret met het eigen label van South Pacific Berets in de kleur 'Beaujolais'.

De Deer van plantaardige vezel,
de Elósegui Txapeldun en
de SPB, beide van dierlijke vezel

Prachtige insignes,
de rode vind ik vanzelfsprekend het mooist!

Pomerol 1958 (!)

Daarna ben ik gauw naar Bas gefietst. Fiets voor de deur gezet, waarbij Bart zijn zware Antinori-Jéroboam, met een inhoud van 7 normale flessen meteen op het spel zette in een poging er de kwaliteit van mijn nieuwe fietstassen mee te testen, maar het liep goed af, waardoor de kans dat ik later nog eens van de inhoud kan proeven, niet meteen vervlogen is.

Doe een beetje voorzichtig man!

Miny kwam ook naar Bas en Janneke, aan het andere einde van de Kortfoortstraat, dan vroeger Has van de Coevering , met een vers bereid preigerecht. Toen kwamen de grote jongens op tafel, met als afsluiting een Thiessenbotteling van een Château La Tour St. Bonnet 1966, niet slecht met 79/100, en als eerste een voortreffelijke Tenuta di Capezzana 1979, een Carmignano, die ik blind met 85/100 in de omgeving Saint-Emilion en anders misschien wel in de Médoc had getraceerd, en als middelste een Château Taillefèr, Pomerol, met angst en beven uit 1958, maar die tot ieders verbazing nauwelijks gebukt ging onder zijn leeftijd. Zo'n voortreffelijke wijn uit 1958 proeven is wel even kicken! De kleur is ontwikkeld naar vrij transparant, maar sterk getaand, een zware neus met sigarenkistjesaroma, maar ook een vleugje cacao en dan die prachtig uitgerijpte smaak, zo vol, intens, rond en romig en een tannine die al zijn ruwheid kwijt is en nog slechts de afdronk verlengt, mooie fles, voor mij 92/100 waard!

Bart en Bas met het restant van een losbandig leven!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten