vrijdag 8 november 2013

Klimmen en proeven

Dakgoot en regenpijp

Al vaker ben ik getipt dat het regenwater aan de buitenzijde van de regenpijp naar beneden komt. Verleidelijk dat Schigt de schilder, zijn lange ladder niet eerder heeft opgehaald. Miny (vandaag van van de Maxzorg) en Dorus hebben me geholpen bij het oprichten, zodat ik mijn rug niet hoefde te belasten; ik moet immers goed op mijn botten letten. Er bleek niet er veel in de goot te liggen, maar bij de instroomopening van de regenpijp lag wel een flink stuk cementsteen, wat was afgebroken van een dakvorst. De pijp stond echter tot aan de rand toe vol met water. Met een ontstoppingsveer was geen weerstand te sonderen.



Een gaatje maken voor de onstoppingsveer onderin de regenpijp leek de oplossing, het water spoot er uit, maar daarna wilde de de veer er niet meer dan een halve meter diep in. Ik ben bang dat andere stukken cementsteen, die eerder van een dakvorst zijn afgebrokkeld, ergens de doorgang verstoppen.

Italiaanse 'basco'

Voor het inspecteren van de dakgoot heb ik geschikte kleding aangetrokken, o.a de bordeauxrode bodywarmer, die ik altijd al gebruikte bij werk op de ladder. Aanvankelijk koos ik voor mijn katoenen bask, de Tolosa Tupida Algodon 12" maroon uit Argentinië, maar vanwege de kleur ben ik gezwicht voor de wollen 'basco' uit Italië, ook een lichtgewicht-baret.



Deze Basco Grande Piatto, 13" is het Italiaanse antwoord op onder andere de Baskische txapeldun, die speciaal wordt gefabriceerd voor South Pacific Berets door de langst bestaande Italiaanse barettenfabrikant A. de Setti.

Château La Joncarde 1983

Geproefd Château La Joncarde, een Côtes-de-Bourg 1983, als fles met een groene stip van 'de tafel' bij Pavie (mijn 'Wijnhalla'). De matige verwachting op grond van herkomst en transparantie werd gelogenstraft door het mooi ontwikkelde boeket met specerijen en een weelderige sensatie, die ik altijd de 'Pont-St.-Esprit-smaak' noem: optimaal gerijpt, met verbazende volheid, rondheid en romigheid (22°C., 90/100).


Na deze La Joncarde, waarvan ik een slokje extra geproefd heb, ben ik later op de grond in slaap gevallen. Toen ik weer wakker werd, was Bas er om me te verrassen met een goed gerijpte Fleurie 1979, die associaties met rijpe kersen opwekte en een oude bordo sup, die hoewel dun, leuk gerijpt was, en zonder iets verkeerds. Verder hebben we weer genoten van de La Joncarde en dan nog een monsterflesje Château du Gazin, een mooie Canon-Fronsac 1982, verkregen ('gescoord') bij Vaessen, en vervolgens ter harmonische begeleiding van een snel in elkaar geflanste ijscoupe 'LiqueurOx', een honingzoete Rooi Muskadel 1997.
Ter afsluiting samen de Bols Corenwijn geproefd, die ik verkregen heb op de verkoping in Berghem op 27 oktober, waarvan ik eerder bericht heb. Hier de lijst met de belangrijkste aanwinsten die dag:

  • 1975 Château La France Bordeaux Supérieur AC
  • 1987 Egervin Egri Bikavér Eger Quality Dry Red Wine
  • 1987 Château Castelnau Médoc AC
  • 1991 Château La Rose Bellevue Premières Côtes de Blaye
  • 1991 Villa Serena Vineyards California Red Wine California Red Wine
  • 1993 Charles Cros Corbières Corbières AC
  • 2001 Pasqua Negroamaro Salento Negroamaro Salento
  • 2001 Mezzacorona Teroldego Rotaliano Riserva Teroldego Rotaliano DOC
  • 2004 Domaine du Pijollet Côtes du Rhône AC
  • 2004 Sensi Chianti Chianti DOCG
  • 2005 Maquis d’Alban Bergerac AC
  • 2007 Ripassa Valpolicella Valpolicella DOC
  • 2009 Vidigal Wines Vidigal Vinho regional Lisboa
  • 2009 Vacqueyras Vacqueyras Appellation Protégée
  • 2010 Chateau de Pierreux Brouilly Brouilly AC
  • 2011 La Nuit des Temps Côtes du Rhône Villages AC
  • Quinta da Trovisca Fine Ruby Port Porto
  • Erven Lucas Bols Corenwijn Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten