vrijdag 15 november 2013

Gazelle en Borsalino

Worstenbroodjes

Ik verwacht visite die erg van mijn worstenbroodjes houdt. Het is me gelukt om binnen een uur gehakt te ontdooien en er worstenbroodjes van te vormen. Ik gebruik relatief veel kruidnagel in het gehakt en rozemarijn in het volkorendeeg (van molen Desiré in Megen). 

Volkorendeeg, uitgerold tot een deeglapje

Van een deegbolletje rol ik deeglapjes voor 3 gehaktrolletjes per keer. Dan zo'n worstje, niet verder dan nodig met deeg omwikkelen en afsnijden van het deeglapje, en de lege uiteindjes van het rolletje plat drukken en afsnijden. 

Drie stadia van het vormen van de worstenbroodjes

Soms rol ik van de afgesneden deegrestjes slierten, ter versiering van de broodjes. Dan nog een half uur rijzen en een half uur bakken. 

12 worstenbroodjes per bakblik

Resultaat 24 bijzondere worstenbroodjes! Aan het einde van de middag heb ik mijn goede vriend Joop Falke de twee laatst overgebleven worstenbroodjes voor thuis meegegeven.

Oude fietsen

Naast de fiets van mijn vader heb ik ook nog mijn 'Bende van Oss-fiets', welke ik in 2011, kort voor de première van de film 'De Bende van Oss', waarin ik 'figurant 1241' was, heb verworven op de najaarsrommelmarkt van Tuinvereniging de Kolkamp in Oss. Het is een oude Gazelle uit de dertiger jaren van de vorige eeuw, ongeveer even oud als de fiets van mijn vader, maar iets hoger en nog voorzien van originele onderdelen.

Figurant 1241 met Wim de Kuiper (Marcel Musters)

Sfeer 30er jaren

Gekleed in een imitatie van van mijn vooroorlogs ogende figurantenkleding, ben ik op de oude Gazelle over het landbouwplastic van de 'zwarte-loper-première' voor de figuranten gefietst en later heb ik net zo, als fietser mijn bijdrage geleverd aan het oproepen van de sfeer uit de tijd van 'de bende', tijdens het Peperfestijn in de Peperstraat. Ik was vooral trots op mijn hoed, een echte oude Borsalino uit die tijd, gevonden bij Klerks Verhuur in Berghem.

Krantenadvertentie 1929

Fietstassen

Dankzij een tip van een oplettend lezertje heb ik bordeauxrode fietstassen gevonden voor mijn oude Gazelle, zodat ook die fiets voortaan een passende uitstraling heeft.

Oude fietstassen op de achtergrond

Gazellefiets in stijl gepimpt

Fotografie en genealogie

Paul Cremers, die mij  in gezelschap van Annelies Lammerts met een bezoek vereerde, heeft die middag foto's van me gemaakt: met mijn Baldini en met mijn Gazelle, behangen met de bordeauxrode fietstassen. Maar Annelies schoot de onderstaande foto. Met Paul heb ik de interesse voor genealogie gemeen. 

In januari krijg ik een nieuwe buurvrouw


Geen opmerkingen:

Een reactie posten