maandag 18 november 2013

2 Kwuto's en 1 Metalen Janus

Musea en tentoonstellingen

Onlangs was ik in het Rijksmuseum om de bekende voorwerpen van de vaderlandse geschiedenis weer eens terug te zien. Uiteindelijk leidde de tocht ook langs de moderne kunst. Ineens was er een weerzien met werk van Constant, behorende tot zijn project 'New Babylon': een schaalmodel voor zijn imaginaire stad met een paradijselijke samenleving.
In de zestiger jaren reisde ik dagelijks naar de ULO in Den Bosch. Vanwege het tropenrooster was ik dan 's middags vrij. Vaak ging ik dan naar het naar het Noordbrabants Museum in de Bethaniëstraat, meestal om de conservator te helpen met het determineren van Romeinse munten.


In het voorbijgaan nam ik kennis van alle exposities. Op een tentoonstelling in het kader van de CoBrA-beweging, werd ik geïnspireerd door werken behorende tot het project 'New Babylon' van de kunstenaar Constant, met name door metalen objecten, zoals Mobiel ladderlabyrinth 1967.

Constant, project New Babylon: Model ladderlabyrinth 1967


Ik had al ervaring met solderen van objecten, maar daar zat nog weinig lijn in, ik noemde ze 'Kwuto's', met een volgletter: Kwuto A was de eerste.

Kwuto X1 (A?) in mijn atelier op zolder

Kwuto X2 (B?) met op de grond
een Blue-Bandkist met Meccano


Bij de firma Kuyte, de dichtstbijzijnde ijzerwarenwinkel, waar ik altijd zo geduldig geholpen werd door de bediende Henk, heb ik een rol zilverglanzend gegalvaniseerd waslijndraad gekocht, omdat ik ook een schaalmodel met ladders wilde maken: een toren, want ik beklom graag torens voor het uitzicht. Thuis meteen aan de slag: 25 uur zonder slapen achter elkaar door, en mijn 'Metalen Janus' was af, compleet met zinken plaatjes, waar op ik met oostindische inkt toelichtende teksten had gepend.

Oo  LADDER
DIT IS EEN NIEUWE LADDERVORM,
DIE MEN NOG NERGENS ANDERS
AANTREFT. HIER KAN MEN
ELKAAR PASSEREN.
UURWERK
DIT ONTBREEKT, DAAR DE
TOREN NIET AAN TIJD GE-
BONDEN IS.
GESIGNEERD:
PR DEC '67.
KLIMMAST
DEZE IS BEDOELD ALS EEN
WELKOME AFWISSELING BIJ
HET TRAPKLIMMEN.
WENTELTRAP
MATIG UW SNELHEID OM NIET
DOOR DE CENTRIFUGALE KRACHT
VAN DE TRAP TE WORDEN GESLINGERD.
DE METALEN JANUS
DE TOREN HEEFT 172 TREDEN.
KLIM NIET IN EEN KEER NAAR BO-
VEN, MAAR RUST OP DE PLATFOR-
MEN WAT UIT. NAARMATE U VERMOEI-
DER RAAKT WORDT DE MOGELIJKHEID
GROTER DAT U UIT DE TOREN VALT,
AL DAN NIET DE DOOD TENGEVOLGE
HEBBEND

Van de Kwuto's is niets meer over dan een silhouet-foto, maar de Metalen Janus, die vaak een sta-in-de-weg was, is gebleven. In de loop der tijden is mijn ladderobject vaak voor kortere of langere tijd aan verschillende familieleden en vrienden uitgeleend geweest.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten