dinsdag 12 november 2013

Uilenburg

Mijn fotojaar nul

Als ik Ferdi niet had ontmoet, was ik er misschien nooit aan begonnen om zelf foto's af te werken. Toen ik een jaar of 14 was, vond ik het interessant om te zien hoe een zwager in eigen donkere kamer filmpjes ontwikkelde en foto's afdrukte, maar ik zag meteen dat dat niets was voor de particulier: de afdrukken waren fletser of zwarter dan de rolletjes die je voor veel geld liet afdrukken bij de fotograaf, en er zaten ook vaak witte puntjes op. Ik begreep dat ik zelf nooit gave foto's zou kunnen afdrukken.

Uilenburg in 's-Hertogenbosch 1967

Tijdens mijn 18e zomer maakte Ferdi, een vriend uit ons vriendenkringetje, zelf foto's. Ik vond dat ze er goed uitzagen. Toen hij vertelde dat hij ze zelf afdrukte, geloofde ik daar geen snars van. Ik wilde het eerst zelf zien. Tot mijn verbazing bleek het waar. Toen ben ik toch ook maar begonnen, eerst door hem te helpen in de doka. Als vakantiewerker op de kistenfabriek had ik na een week of vier genoeg verdiend om een simpele camera te kunnen kopen. Die werkte goed. Mijn tweede filmpje heb ik gebruikt voor foto's in Den Bosch op 16 juli 1967. Voor mijn 52e opname ben ik gestopt op het bruggetje bij Uilenburg. Van die opname heb ik later een vergroting gemaakt op formaat 50 x 60 cm. En die heb ik goed afgewerkt, want die is nog steeds niet vergeeld.

Mijn 45e fotojaar

Dit jaar was ik op 30 mei weer in Den Bosch, en op ongeveer dezelfde plaats heb ik weer een foto gemaakt, bijna 45 jaar later, nu digitaal, foto meteen klaar! Uilenburg is prachtig gerestaureerd! Hoewel ik het vroeger jammer vond, dat sommige ruiten vervangen waren door lelijke panelen, vind ik achteraf dat Doornroosje-effect van vroeger, eigenlijk wel erg mooi.

Uilenburg in 's-Hertogenbosch 2013


1 opmerking:

  1. heej pieter lang geleden. ik heb hier nog een ansichtkaart van. ingelijst. iets voor jouw collectie?

    harko van de bende van oss
    harkokerkhof@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen