zaterdag 16 november 2013

Rode kaars en oude boeken

Schilderijlijst

Lang geleden heb ik van Miny's oom Theo een schilderij uit zijn vroege periode gekregen met een afbeelding van oude boeken, die worden verlicht door de vlam van een rode kaars.

Slaapkamer bij schilderijkaarslicht

Oude boeken met schijnsel van rode kaars

Onlangs tijdens de goederenmarkt in Berghem, heb ik na jaren zoeken eindelijk een passende lijst gevonden, althans dat dacht ik.

60 jaar

Oom Theo en tante Annie vierden onlangs hun diamanten bruiloft. Vandaag is er gelegenheid om ze te feliciteren in de damesmodezaak van hun dochter Martine in de Peperstraat. Het oude schilderij in de nieuwe lijst wil ik oom Theo laten zien. Maar de lijst blijkt toch te groot.

De Formido in de ochtendmist

Ik moet door de mist naar de Formido voor een hoeklat ter opvulling. Onderweg kom ik langs de 'Witte Molen', die al weer jaren normaal oogt, en zie dat er een rode (publieks)trekker buiten staat omdat de molen vandaag open is.

De molen Nieuw Leven, die lang wit geweest is.

De hoeklatjes zaag ik nauwkeurig in verstek, zodat ze strak in de lijst passen. Het schilderij sluit nu zo goed, dat er maar vier spijkertjes nodig zijn om alles op zijn plek te houden.

Martine Mode in de Osse Peperstraat

Op naar de schilder, die met zijn gade recipieert bij Martine Mode in de Peperstraat!

Pieter met schilderij geflankeerd door het diamanten paar
Oom Theo staat erom bekend iedereen te vermaken met zijn gekheid: Pak het schilderij voorzichtig aan, en vooral niet met je hand boven de brandende kaars!


2 opmerkingen:

  1. Héél mooi vooral voor mijn vader, want zijn schilderwerk is hem erg dierbaar en hij koestert ze als één van zijn kinderen. Vond het zélf ook mooi dit exemplaar v weleer opnieuw te mogen aanschouwen. Bijzonder mens mijn vader, dankbaar voor deze ouders . Dank Pieter voor je komst. Groet MarTine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héél mooi vooral voor mijn vader, want zijn schilderwerk is hem erg dierbaar en hij koestert ze als één van zijn kinderen. Vond het zélf ook mooi dit exemplaar v weleer opnieuw te mogen aanschouwen. Bijzonder mens mijn vader, dankbaar voor deze ouders . Dank Pieter voor je komst. Groet MarTine

    BeantwoordenVerwijderen