donderdag 28 november 2013

Fabrieksmerken

Vormgeving

In mijn leven heb ik niets gepland, ik heb slechts met enthousiasme de kansen benut, die voorbij kwamen. Toen ik zeefdrukker ben geworden, was vormgeving daarbij een praktische aanvulling. Herman [zie blog: Geschenk uit Thailand] had me al meer in die richting gestuurd. Later als zelfstandige heb ik met enige regelmaat bedrijfslogo's en soms ook huisstijlen ontworpen.

Symbolen

Toen ik op zoek was naar onderwerpen voor een lezing over mijn leven en mijn hobby's in september 2013, kreeg ik mijn schriftje met fabrieksmerken weer in handen. Bijzonder, want in de tijd dat ik zelf bedrijfslogo's - zoals fabrieks- en handelsmerken inmiddels genoemd werden - ontwierp, heb ik er niet bij stilgestaan dat mijn belangstelling al rond mijn 12e uitging naar dergelijke symbolen.

Het etiket op het schrift met fabrieksmerken

Krantenjongen

Mijn interesse voor bedrijfslogo's is gewekt in de tijd dat ik wekelijks het weekblad Hervormd Nederland in Oss bezorgde. Ik kreeg dan per krant het posttarief van 2 cent omdat mijn vader dat dan uitspaarde, met als voordeel dat hij geen wikkels hoefde te schrijven en dat de kranten voor het weekend bij de abonnees in de brievenbus gestopt werden. Zo verdiende ik ruim een gulden in de week. Elk jaar was er de grote kerstpuzzel, waarbij je moest uitzoeken uit welk artikel of uit welke advertentie elk der opgegeven fragmenten was geknipt. Vaak waren de fragmenten onderdelen van de toenmalige bedrijfslogo's. Ik vond dat wel bijzonder en ik ben die 'fabrieksmerken' gaan uitknippen, dan kon ik ze inplakken in een schriftje en de juiste naam erbij vermelden. Toen ik bij nummer 60 was kwam er weer een andere hobby.




Mijn vroegste logo

Op het etiket van het schriftje staat dus het allereerste zelfontworpen logo van Peter Roskam.

Peter Roskams eerste zelfontworpen logo

Eervolle vermelding

Ongeveer 20 jaar geleden heb ik meegedongen naar een prijs voor een huisstijl op Conquerorpapier en -karton. Toen heb ik een ontwerp uit 1981 voor Efficenter in Oss ingestuurd, omdat ik dat gezeefdrukt heb op Conquerorpapier, -karton en -enveloppen.

Efficenter op Conquerorpapier:
mappen, briefhoofd, vervolgvel,
envelop en visitekaartje.

Het werk van de winnaars zou tentoongesteld worden op de Grafivak in Amsterdam. Mijn werk stond er inderdaad bij, dan wel niet als winnaar, maar ik was al trots genoeg op de eervolle vermelding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten