zondag 17 november 2013

Struif en decentrale verwarming

Schrikken

Gisteren ben ik opgeschrikt door meerdere dof-dreunende en tikkende geluiden, alsof er een salvo hagel tegen de ramen werd afgevuurd, gevolgd door snel afstervende menselijke luidruchtigheid. De gordijnen waren dicht. Bij daglicht bleken de ramen besmeurd met ei en eierschalen.


Ik zat nog laat te werken aan mijn verhalen. Miny was er ook. Tegen middernacht hoorde ik verdachte geluiden. Snel naar boven om uit het raam nog een glimp van de daders te kunnen opvangen. Miny zat gehurkt bij de gevelradiator, maar daar lette ik niet op. Buiten was niets meer te zien. Het bleek dat Miny tevergeefs had geprobeerd de gevelkachel te ontsteken en daarbij tikkende geluiden had geproduceerd. Storm in een glas water!

Onderhoud

Het lukte mij ook niet de waakvlam te ontsteken, maar het verbaasde me niet echt, want deze kachel is jaren geleden voor het laatst gedemonteerd en gereinigd. Ik baalde van het late uur, maar toch heb ik de kachel meteen ontmanteld om het stof van de laatste zomer en de jaren daarvoor te kunnen verwijderen. Het bleek niet genoeg: de kachel moest open om het ontstekingsmechanisme te kunnen reinigen. Stof in de gastoevoer naar de waakvlam bleek de boosdoener. Deze gevelkachel heb ik rond 1977 laten aanleggen toen deze kamer tot kinderkamer werd bestemd.


De Goudmijnstraat, waar ik woon dankt zijn naam aan de eerste Osse gasfabriek uit 1866, die torenhoge winsten maakte. Na de oorlog is Oss overgeschakeld op mijngas uit Limburg en in 1963 werd het aardgas in Groningen ontdekt. Wim Kan heeft daar nog zijn Oudejaarsavondconférence aan gewijd: '12.000.000 oliebollen op aardgas'. Wij hadden toen nog een kolenkachel, die mijn moeder 's morgens oppookte, en waarvoor ik soms kolen mocht scheppen. Maar in 1965 kwam de pijpleiding uit Slochteren in Oss aan. Nooit meer kolen scheppen, nooit meer kachel uit, nooit meer aanmaakhout hakken: voortaan kachels met een thermostaatknop en een waakvlammetje.


Mijn ouders hebben toen door onze installateur Van de Ham, die nog loodgieter genoemd werd, in diverse vertrekken algasgevelradiatoren van DRU (Koninklijke Fabrieken Diepenbrock & Reigers B.V. Ulft) laten plaatsen. Die hebben weinig onderhoud nodig, maar je moet ze wel nakijken vóór aanvang van het stookseizoen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten