woensdag 13 november 2013

Galanteriën en stierenbloed

Peperstraat

De 'Pieters Rozijnen Moppen' (PRM's) zijn vandaag extra goed gerezen. Het appetijtelijke broodbakaroma geurt de oven uit. Gewoonlijk eet ik twee PRM'metjes tussen de middag, maar nu was het nog moeilijk om te stoppen bij vier.

Vers brood, te warm om zonder ovenwanten aan te pakken

Mijn Speet-verhaal vordert langzaam. Ik pak de fiets naar het Osse Stadsarchief in de Peperstraat, om er foto's en documenten zoeken, en ik neem de resterende verse PRM'metjes mee om te trakteren.

Het Stadsarchief moet blijven!

Ik vind nog meer ansichtkaarten, gericht aan Louise Speet, en een foto van het het Heilig Hartbeeld op het Walplein, met de letters 'SPEET' leesbaar op de winkelruit van de galanteriënwinkel in het toenmalige pand Molenstraat 14/Walplein 3, die volgens het Adresboek Oss 1928 gedreven wordt door A. & M. Speet.

SPEET, rechts naast de sokkel op de winkelruit

Tot mijn vreugde kwam David Lombert nog binnenstappen, een Ossenaar die veel weet van vóór mijn tijd, en die door mij een lichte besmetting met het Speet-virus heeft opgelopen. Hij had duidelijke foto's gevonden van de winkel van Speet op de Heuvel.

"De Kindervriend"

Lang heb ik gebladerd door de gearchiveerde schoenendoosboekhouding van Hoepelmakerij Cox, en daarin vond ik uiteindelijk - helemaal onderop - een door de muizen aangevreten nota van Magazijn "De Kindervriend", welke is afgetekend voor 'voldaan' op 19/4 1911 door Adrianus Speet, die later zelf een galanteriënwinkel op Walplein 3 vestigt. Ik heb tegen de 100 opnamen gemaakt, om later te verwerken.

Nota van H.Speet voor tafelgerei

Op de terugweg bedacht ik om mijn oude Dinkey Toys - voor minstens de helft afkomstig van Speet - binnenkort eens voor de dag te halen, want die passen goed bij het Speet-project.

Rode kool

Op het menu staat rode kool, die er na doorsnijden om vraagt - vanwege de inwendige labyrintstructuur, om gefotografeerd te worden. De rode kleur van rode kool verschuift - net als de combinatie blauwe druiven en rode wijn - met het toenemen van de zuurgraad van blauw naar rood.

De prachtige rode koolstructuur is nog blauw-paars

Belhassen Troudi

Onder het toeziend oog van Bacchus heb ik mijn grote txapeldun 14", gemerkt 'Elosegui' omgewisseld voor mijn Tunesische chechia, gemaakt door Belhassen Troudi, die ik binnen graag draag, waarna ik stierenbloed geproefd heb: de Egri Bikavér 1987 uit Hongarije, die ik onlangs verworven heb, geen hoogvlieger, maar uitstekend geconserveerd en vooral gewoon lekker (78/100).

Hoe schrijf je 'Egri Bikavér' met een ganzenveer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten