dinsdag 10 december 2013

Uiensoep voor de professor

Spanning

Hoewel ik me uitstekend voel is het toch weer een spannende dag, want vanmiddag, nadat mijn huidige bloedwaarden zijn bepaald, heb ik een controleafspraak met mijn oncoloog prof. Winald Gerritsen.

De buisjes voor het bloed

Nieuwe medicijnen

Na mijn ernstige diagnose van prostaatkanker, nu twee jaar geleden, en het kort daarna onaanvaardbaar snel verscheiden van een goede vriend, en de wetenschap dat eerder mijn veel oudere broer het na een zwaar lijden heeft af moeten leggen tegen dezelfde ziekte, en nog andere duidelijke signalen, begreep ik dat het voor mij wel binnen een jaar bekeken zou zijn. In die sombere periode koos ik naast de hormonale standaardbehandeling voor een veelbelovend nieuw medicijn tegen botontkalking, met een zeer sterk remmende invloed op bestaande uitzaaiingen. Het ging vooruit, maar door onoplettendheid heb ik de standaardbehandeling bijna een half jaar moeten ontberen. Dat hoefde geen invloed te hebben op mijn bloedwaarden, maar die schoten in die periode wel als een pijl omhoog, zodat er snel iets moest gebeuren. Daardoor kwam ik voor de ongelooflijk moeilijke keuze te staan tussen de gangbare chemobehandeling of een nieuw, nog betrekkelijk onbekend medicijn ter ondersteuning van de hormonale behandeling. Het scheelde dat ik over het laatste gunstige berichten had vernomen uit meerdere bronnen, waarvan de inspirerende professor Gerritsen voor mij de belangrijkste bron was. Ik ben dan ook uitermate gelukkig dat ik me sinds de afgelopen zomer zijn patiënt mag noemen.

Radboud UMC

De Radboud is van Oss een beetje ver op de fiets, maar ik voor de oplettende lezertjes overweeg ik een volgende keer een fiets te huren in Nijmegen waaraan ik mijn eigen fietstassen kan hangen.

Radboud UMC aan de St. Annastraat


Huize Heijendaal

De Radboud heeft een link met de geschiedenis van Oss via Huize Heyendaal, gelegen naast Radboud UMC.

Huize Heyendaal naast de ingang van Radboud UMC

De villa is namelijk gebouwd in opdracht van Frans Jurgens (1869-1941), die fortuin gemaakt heeft in de Ant. Jurgens Margarinefabrieken in Oss, waarvan zijn zijn grootvader Antoon (1805-1880) de grondlegger was. Frans' oudere broer Anton (1867-1945) is de grondlegger van het internationale concern en Frans heeft zich meer bezig gehouden met de fabriek in Oss en daarnaast met de jacht, zijn grootste passie. In 1906 mocht hij zich al Heer van Geffen noemen, nadat hij de heerlijkheid Geffen had gekocht om het jachtrecht. In 1912 kocht hij het landgoed Heyendaal om er door de architect Charles Estourgie zijn landhuis te laten bouwen, waarna hij als laatste der Jurgens' Oss verliet om zich in Nijmegen te vestigen. Op het grasveld voor de trap staan nog steeds twee beelden van Eggie Everaerts (1880-1948): Mercurius en een der negen muzen (Clio?), waarvoor zijn zoon en dochter, Tony en Riny model hebben gestaan.  Voor een van de gebeeldhouwde koppen onder de smeedijzeren balkons van de toren heeft Frans zelf model gestaan. In 1949, een jaar na het overlijden van Frans' weduwe Maria Smulders (1865-1948) werd een deel van het landgoed verkocht aan de Sint Radboudstichting.
Geraadpleegde bronnen:
Jurgens, M.A.J. en drs. F.J.M. van de Ven. Generaties in beweging, 350 jaren kooplieden en fabrikanten, deel 1, Liechtenstein: Anton Jurgens Belvoir Stiftung, 1993.
Jurgens, M.A.J. en drs. F.J.M. van de Ven. Generaties in beweging, 350 jaren kooplieden en fabrikanten, deel 2, Liechtenstein: Anton Jurgens Belvoir Stiftung, 1993.
Ven, F.J.M. van de. Anton Jurgens Hzn 1867-1945: Europees ondernemer, bouwer van een wereldconcern. Zwolle: Waanders Uitgevers, 2006.

Ingang Radboud UMC,
Huize Heyendaal ligt hier links van.

Op consult met soep

Tijdens de wachttijd heb ik aan mijn blog gewerkt. Zodoende was ik weer geheel ontspannen toen ik prof. Gerritsen mijn naam hoorde roepen. Aangezien ik me uitstekend voel, terwijl de scans geen toename van de uitzaaiingen te zien geven en mijn bloedwaarden redelijk stabiel zijn, heeft mijn behandelaar mij voor de komende twee maanden, alweer mijn favoriete medicijnen voorgeschreven. Als gebaar van mijn kant voor deze 60 dagen reservetijd, heb ik op mijn beurt van de uiensoep, die ik het afgelopen weekend heb gemaakt, en waar ik zo trots op ben, mijn gewaardeerde oncoloog een pot voorgeschreven en -geschoteld. Ben ik in ieder geval de eerste patiënt die zijn tevredenheid betuigt met een pot soep!

Het over-en-weer voorschrijven


Station Nijmegen

 
Station Nijmegen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten