vrijdag 27 december 2013

Txapeldun en Côtes du Rhône 1985

Txapeldun 14"

Vanwege de temperatuur draag ik vandaag mijn kamgaren colbert met ribfluwelen broek. Daarbij koos ik mijn lievelingsbaret de Txapeldun 14". Ik heb die baret de afgelopen tijd wat minder gedragen, want naarmate het vervilte breisel soepeler werd, schoof het dekselgedeelte gemakkelijker voor mijn ogen. Daarna heb ik gestaag gezocht naar een oplossing voor dit schuifprobleem: eerst met een lichte plastic balein binnenin, om de ronde vorm in stand te houden, maar die pannekoekvorm vond ik niet mooi en ook niet handig omdat de baret dan niet meer compact te vervoeren is; daarna met 80 gram wijnflescapsulelood, opgerold tot een sigaar in de achterplooi, maar het fixeren daarvan bleek te lastig, terwijl ook deze oplossing ongeschikt was voor compact vervoer. De beste oplossing was echter even simpel als eenvoudig: aan de achterzijde, een stukje in de richting van de kant die afhangt - bij mij rechts - op tweederde van de buitenrand met een draad garen de onder- en bovenzijde aan elkaar hechten.
De bordeauxrode txapeldun 14" met
het Pietershoofdmaatfixatiekoordje en
de stabilisatiesteek aan de achterzijde.
De fixatiesteek bij het pijltje en het houtje,
terwijl het Pietershoofdmaatkoordje zichtbaar is.
De bordeauxrode txapeldun 14" staat stabieler
met een fixatiesteek aan de achterzijde.

Werkkleding

Omdat mijn huishoudelijke hulp vandaag de slaapkamer onderhanden zal nemen, ruim ik die eerst op, want overal op de grond heb ik er nog stapels en hoopjes boeken en tijdschriften liggen, die ik onlangs doorgespit heb, en verder de 'werkkleding', die ik de dag voor kerstmis, had aangetrokken om de geschrokken buurvrouw te gaan helpen, bij wie een storm was opgestoken op de slaapkamer, omdat het openstaande raam het had begeven, maar dat bleek voorbarig, want de aannemer was al bezig met een noodoplossing.
De timmerman stelt vast dat het raam grotendeels zoek is.
Maar ik had me niet voor niets geprepareerd op de storm, want ik heb nog een provisorische oplossing moeten treffen voor de - in de cadans van de stormvlagen - vervaarlijk klapperende schutting langs het huis.
Momentopname van de klappercadans van de schutting
Schutting geschraagd middels met
klimop begroeide dennenstam en een balkje.

Was op stang jagen

Deze keer kwam Plony, die mijn vaste hulp Miny vervangt, omdat ze vakantie heeft opgenomen. Nadat ze het beddegoed had gewassen, heeft ze dat op zolder dubbelgeslagen opgehangen aan de roede, die ik daar voor speciaal heb geïnstalleerd, zodat de dekbedovertrek, na droging zonder strijken gevouwen kan worden.
Strijken vermijdende roterende wasdroogstang op zolder,
behangen met uitgecentrifugeerde dekbedovertrek.

Domaine des Coccinelles

Aan de vooravond van haar verjaardag, kwam Miny naar me toe om een goede fles wijn te proeven. Voor de gelegenheid koos ik een hele bijzondere wijn: Fles PR227, mijn één-na-laatste Côtes du Rhone 1985 van Domaine des Coccinelles. De wijn heb ik nog namens Wijnkoperij Pieter en Elisabeth Roskam, gehaald bij wijnboer Fabre in Domazan, en hier traditoneel 'opgevoed' in houten vaten, en daarna op fles gebracht, gekurkt, en geëtiketteerd met - rond een tekening van Herman Döhne - zelf vormgegeven etiketten uit eigen zeefdrukkerij. Ik was zeer benieuwd hoe deze fles, beschermd in oranje vloeipapier, de bewaarperiode van 28 jaar (Waar blijft de tijd?!) heeft doorstaan.
Het etiket op fles PR227:
tekening Herman Döhne, vormgeving Pieter Roskam.

De tweepootkurkentrekker of 'tourne bouchon'

Voor een mogelijk door ouderdom verzwakte kurk is vaak een tweepootkurkentrekker het meest geschikt omdat daarmee de inwendige structuur van een kurk niet verder verstoord wordt. Hier volgen twee leuke animaties van a. het indrijven van de 'tourne bouchon'[http://www.flickr.com/photos/farehamwine/10757017983/] en b. het uitdraaien van de kurk:

Het inbrengen van de tweepootkurkentrekker door
het beurtelings dieper drijven van één der twee poten.

Het voorzichtig uitdraaien van de kurk met
de tweepootkurkentrekker van Sanbri,
de 'tourne bouchon'.

Ruwe bolster blanke pit

Uiteindelijk bleek de kurk nog volledig intact, alhoewel het een stugge kurk was waarvan het teveel aan openingen is dichtgelijmd met gemalen kurk, waardoor de opdruk nooit geheel tot zijn recht kwam. De kurk is ooit bedrukt en geleverd door dezelfde kurkenfabriek in Bordeaux, die ook de kurken voor Chateau Bonneau-Livran leverde. Ook die kurken die daar gebruikt werden zagen er niet altijd even mooi uit, maar inmiddels is bewezen dat ze de wijn wel 40 jaar konden beschermen.

Dubbele uitslag van de simpele kurk van 38 mm,
die het toch maar 28 jaar heeft volgehouden!

Domaine des Coccinelles, Côtes du Rhone 1985

De kleur was naar verwachting getaand en enigszins transparant, terwijl het boeket subtiel maar zuiver was, zeer zacht en ondefinieerbaar, de smaak echter was verbazend, zeker in het licht van mijn ervaring met het proeven van zeer oude wijnen, gaaf gerijpt, zacht en romig, de juiste harmonie rond het zoet: mild kruidig associërend met zoethout en anijs, en een minimaal bittertje van de verfijnd Bourgondisch ontwikkelde tannines, met een vloeiende ingetogen afdronk: voor mij - mede omdat ik deze wijn sinds de aankomst uit Frankrijk zelf gekoesterd heb - 89 punten op 100 waard!! Ik ben er dan ook apetrots op!
Het decanteren boven een kaarsvlam van
de Côtes du Rhône 1985
van Domaine des Coccinelles in Domazan

2 opmerkingen:

  1. "... wat de traditionele 'opvoeding' en koestering toch allemaal op kan leveren ..."
    PH.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "... als je het vat maar goed dicht houdt, en de geest in de fles ..."
      Bacchus Ox.

      Verwijderen