woensdag 25 december 2013

Bacchus en de zonnewende

Viering van de winterzonnewende

Na een vrij turbulente dag gisteren was ik toe aan een wat meer ingetogenheid om de laatste zonnewende te vieren. Via Radio 4 heb ik van aangename rustgevende muziek genoten, waaronder twee keer het Kerstconcert van Corelli. Ondertussen heb ik gestaag gewerkt aan mijn blogpagina over het tevoorschijn halen van mijn prehistorische Dinkey Toys. Gaande de dag heb ik liflafjes gegeten die de stoelgang bevorderen, en die nu eens niet leidden tot een simpele broekhoest, maar tot het meer effectieve geblaf van een fel en pittig vuilnisbakkenras, wat kun je beter hebben?

Mijn Bacchusaltaar met een (slechte)
kopie van Michelangelo's Bacchus met satyr,
Bacchus draagt een strikje van de
Haut-Médoc Chateau Bonneau-Livran.

Viering van zomer- en winterzonnewenden tegelijkertijd

En de wijn vandaag: weer een Château Bonneau-Livran als gisteren?, maar dan niet hetzelfde jaartal natuurlijk. Pas toen schoot door me heen dat Daan, aan de andere kant van onze bol, mijn Château Bonneau-Livran 1984 met Kerst zou genieten, terwijl hier zijn Esk Valley 2011, uit Nieuw-Zeeland me veelbelovend stond aan te kijken. Daan heeft hem me toegestuurd, toen het hier nog zomer was. Alleen het gebaar al heeft me diep geroerd. Daarom heb ik de fles die hier zo braaf stond te wachten, graag ontzien, dan kon ik er nog steeds een warm gevoel van krijgen door er alleen maar naar te kijken. Natuurlijk, vandaag is de dag om die wijn te genieten, misschien wel op het zelfde moment wanneer mijn verste vriend Daan, - hier diametraal 12.000 km vandaan - de wijn proeft die ik gestuurd heb. Ik geniet steeds meer van onze internet- en luchtpostvriendschap!

Esk Valley, Gimblett Graves 2011

Ik arrangeer de juiste compositie voor enkele foto's en ik ontsteek de kaarsen. Ik noteer '20131225 PR1073, Esk Valley, Gimblett Gravels, Merlot - Cabernet Sauvignon - Malbec 2011'. De schroefdop laat zich gemakkelijk losdraaien. Ik schenk in en ik laat de ganzenveer opschrijven hoe mooi purper deze wijn is en hoe diep van kleur. Pas dan valt me op dat de proefnotitie ernaast, die van gisteren dus, dezelfde wijn betreft is als welke Daan voor deze kerst heeft gereserveerd. Prachtig, dan komen ze naast elkaar te staan in mijn foliant met proefnotities. Na de foto's concentreer ik me op de wijn. Ik laat me inpakken door het boeket, zo mooi droog en tanninerijk en verzadigd van zwarte bessen, en dat is dan de geur nog maar, veelbelovend ... Dan de tong: als Médocliefhebber houd ik van deze tanninerijke kracht, al is het fruit Bourgondisch en het zoet subtropisch: 86/100. Een veelbelovende fles, die de Château Bonneau-Livran 1984 over 29 jaar zou kunnen overtreffen. Deze Esk Valley is een Grand Cru in vergelijking tot de mooie Nieuw-Zeelandse wijn waarop Miny mij de vorige maand trakteerde!

Pieter proeft prachtige Esk Valley!

Daan heeft me een zeer aangename organoleptische ervaring bezorgd! Mijn kerst is goed!

Proefnotities van de flessen PR551 en 1073,
Château Bonneau-Livran 1984 en Gimblett Graves 2011
op dezelfde pagina met dezelfde toegekende punten: 86/100.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten