woensdag 30 oktober 2013

Veluwe • Portugal • Oxhoofd

Drainjet

Van deelname aan de donateursdag van ProstaatkankerStichting.nl in de Reehorst te Ede, waarbij Miny me zou vergezellen moest ik afzien vanwege een probleem met mijn verblijfskatheter. Dat de doorstroom van een katheter afneemt tijdens het gebruik was mij bekend, maar nu kwam er al bijna niets meer door. Dat maakte me erg bezorgd. Jammer van de donateursdag, waar ik meer had kunnen vernemen over de nieuwste behandelingen en medicijnen. In Bernhoven werd ik adequaat geholpen: een nieuwe katheter met grotere capaciteit en een recept voor flacons met krachtige spoelingsvloeistof.


Ad

Ad Leijten kwam berichten over de stand van zaken van zijn Portugese wijgaard, waarvan ik helaas nog geen foto kan tonen. De opbrengst is ruwweg een okshoofd rode wijn en 0,5 okshoofd witte. Gert wil in een week tijd de olijven plukken. Ondertussen vordert de restauratie van verblijven op het land en in het dorp.

Ton

Van Vat van der Krabben verheugd een 'ollingen del' laxerende walnoten ontvangen. Sorry, Vat moet Ton zijn. Ik vertelde dat in de Médoc vier vaten of okshoofden een tonneau vormen. Om te proeven heb ik fles PR1041 meegegeven: een Château La Tour de By 1990 (jaartje!) in de vorm van het merk voor de Franse particuliere markt, Château Moulin de la Roque.

Oxhoofd

Ongeveer 900 liter is in het Frans een tonneau en in het Nederlands een vat of een voeder. Een okshoofd is in Bordeaux een barrique bordelaise van 225 liter. Er gaan dus vier okshoofden in een tonneau of vat, of 6 aam van 150 liter. Een aam bestaat uit vier anker van ongeveer 37,5 liter. Met een anker wijn kun je ongeveer 48 flessen vullen.
Ossenaren zijn met carnaval Ossekoppen. Oss heeft een os in zijn wapen. De Osse os is in het Engels ox. UNOX is Unilever Nederland in OX, in plaats van Oss. De Roskam die de Osse geschiedenis bestudeert is 'roskamox' en de Roskam, die zijn wijn het liefst uit een okshoofd wil tappen is Oxhoofd. Oxhoofd komt van het Engelse hogshead voor een vat van ongeveer 225 liter, wat is gebaseerd op de oude Engelse term ‘hogges hede’ voor zo'n hoeveelheid.


Liqueurs maison

Nog genoten van pannekoeken, verfijnd met zelfgemaakte likeuren: verveine van René Sou, Drambuie van Leon Boullart en perzikblad van mezelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten