maandag 21 oktober 2013

Fruitpers en Chasse Spleen 1976

Vanmorgen heb ik van een afgedankte kaasplank met een houtboor van 9 mm en een decoupeerzaag een bodemplaat gemaakt voor mijn 2-liter fruitpers.


In de middag werd de weersgesteldheid gunstig om de pers buiten uit te proberen, met druiven die de voorgaande dag geplukt en gewassen zijn.


De kwaliteit van de druiven is dit jaar uitstekend, voornamelijk omdat het weer erg mee zat en waardoor er ook weinig wespen waren en omdat in het voorjaar twee takkenrijke bomen uit mijn tuin zijn gerooid, waardoor de merels hun uitvalsbases kwijt zjn geraakt, maar ik maak er, evenals voorgaande jaren, geen wijn van. De opbrengst van één keer persen was 1,25 l most, met een potentie van maar liefst 11,2% vol alc.


Miny kwam op bezoek voor het eten, maar eerst hebben we genoten van het mierzoete druivensap, waarvan het mostgewicht overeenkwam met 220 gram druivensuiker per liter.
Daarna was de Château Chasse-Spleen, Moulis 1976 aan de beurt. Transparant getaand, goed ontwikkeld aroma met associaties van paardenstal en laurier en een soepel gerijpte smaak, goed doortimmerd, met een eindeloze afdronk. Ik had er 94/100 punten voor over. Echt kicken!



2 opmerkingen:

  1. Geweldig! En mooi visueel materiaal. Hoop hier nog veel meer van je te lezen!
    Groet uit NZ,
    Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blog Pieter, interessante onderwerpen (wijn ;) ik zal hem gaan volgen.

    BeantwoordenVerwijderen