vrijdag 17 januari 2014

Bordeauxgekleurde baretten in alle variëteiten!

1. Boina Tolosa Tupida Lana - 300 mm

Na jaren van zoeken naar een echte baret in mijn kleur arriveerde op 28 april 2012 mijn eerste baret in mooi bordeauxrood, ondanks de nominale kleur 'maroon'. Dat was kicken!

1. Boina Tolosa Tupida Lana Maroon - 300 mm
Na jaren zoeken kan ik sinds 28 april 2012
eindelijk een bordeauxrode baret opzetten!

2. Exposición Super Lujo - 325 mm

Al gauw, op 5 mei 2013, kwam hier alweer een baret aan, deze overtrof de vorige in kleur en diameter, weer buiten verwachting! Een traditionele, dicht en stevig vervilte baret, gefabriceerd door Boinas Elosegui, voorzien van een prachtig label, opgemaakt met een Baskisch lettertype, herkenbaar aan de kapitale A met een plat dakje. Het werd meteen mijn favoriete baret! Er bestonden trouwens wel grotere baretten, maar natuurlijk niet in mijn kleur, maar vanwege de nog grotere diameter overwoog ik er later nog maar eens over te denken.

2. Exposición Super Lujo in Maroon - 325 mm 
Proeven op 8 mei 2012 met baret nummer 2,
de Exposición Super Lujo van 325 mm.
Proeven op 31 januari 2013 met baret nummer 2,
de Exposición Super Lujo van 325 mm.

3. Tunisia Chechia Vermilion (Red) Size 57

Er kwam ineens wat heel anders: Daan Kolthoff berichtte dat zijn South Pacific Barets iets heel aparts had, maar wat op vergelijkbare wijze werd gemaakt als Baskische baretten en in de mooist denkbare kleur: een Tunesische chechia, een soort dikke wollen muts, stevig vervilt, met een goede pasvorm. Voor mij het ideale hoofddeksel voor binnengebruik.

3. Tunisia Chechia Vermilion (Red) Size 57
Proefnotities met de ganzenveer in de hand
en de Tunesische chechia op het hoofd
op 26 september 2012. 
Proefnotities met de ganzenveer in de hand
en de Tunesische chechia op het hoofd
op 13 november 2013.

4. Boina Tolosa Tupida Algodon - 310 mm

Op de website zag de kleur er bleekjes uit, maar Daan tipte me dat het wel meeviel. In oktober 2012 kon ik deze katoenen baret aan mijn verzameling toevoegen. Even wennen een baret van katoen, niet vervilt, maar losjes gebreid en toch voorzien van een steeltje. Uitstekend voor binnengebruik of als het buiten erg warm is.

4. Boina Tolosa Tupida Marron Algodon - 310 mm
Op 25 oktober 2012 met wijn in de hand en
de katoenen baret op het hoofd. 
Op 16 juli 2013 met Miny zomers proevend onder
het zonnedoek met de luchtige Tolosa Tupida Algodon.

5. Parachutistenbaret 250 mm

Een toegift bij de katoenen Tolosa Tupida, maar helaas te klein. Ik heb hem uit elkaar getornd en wat ruimer in elkaar genaaid, en in plaats van een militair embleem, heb ik op de daarvoor bestemde plek een miniatuur wijnflesje vastgeklemd, de ideale baret voor het 'BevrijdingsLegioen van Oude Wijn'.

5. Parachutistenbaret 250 mm.
De kurkentrekker in de aanslag.
Zelfportret met rode baret op het hoofd, voorzien van miniatuurfles Château Peyredon-Lagravette, als soldaat van het BevrijdingsLegioen Oude Wijn, poserend met de wapenvoorraad waarmee oude wijnen van hun beklemmende kurken kunnen worden verlost, op 21 oktober 2012.

6. Basco Grande Piatto - 330 mm

In augustus 2012 arriveerde mijn 6e bordeauxrode baret, ditmaal een Italiaanse van De Setti, mijn enige bordeauxrode met een leren hoofdband van een nominale cm-maat, die vallen altijd anders uit, dus te groot of te klein, deze is te ruim, maar voor binnengebruik, waarvoor deze soepele wollen baret uitermate geschikt is, geen probleem: de kleur blijft het belangrijkste.

6. Basco Grande Piatto - 330 mm

7. Exposición Super Lujo in Maroon - 325 mm

Besteld als een Txapeldun Bordeaux 349mm diameter, viel de grootte zwaar tegen en ik hield het er maar op dat de nominale en de werkelijke maat sterk van elkaar afweken. Later bleken de afmetingen overeen te komen met mijn tweede baret in bordeaux, de Exposición Super Lujo in Maroon - 325 mm, en had ik die dus dubbel.

7. Exposición Super Lujo in Maroon - 325 mm
Op 14 september 2013 showt Miny
de Exposición Super Lujo van 325 mm
en Pieter de Txapeldun Bordeaux van 349 mm.

8. Exposición Txapeldun Bordeaux - 349 mm

De nummer 7 en 8 werden samen afgeleverd in september 2013. De Exposición Txapeldun Bordeaux 349 mm was besteld als Exposición Txapeldun Bordeaux 372 mm. Omdat de diameter van beide baretten achtereenvolgens werd opgegeven als 15 en 16 pulgadas, kreeg ik nog meer het vermoeden dat er iets mis was met de nominale maten, maar dat was geen groot probleem, want ik was er van overtuigd nu de grootste baret in de kleur bordeauxrood te bezitten, en daar heb ik zoals gebruikelijk een goed glas wijn op gedronken.

8. Exposición Txapeldun Bordeaux - 349 mm 
Pieter op 14 september 2013
met voor het eerst een txapeldun op het hoofd! 

9. Deer Linen Beret 59-60

Op  1 december 2013 werden drie baretten bezorgd, waaronder de Japanse Deer Linen Beret LL maat 59-60, hoewel de kleur maar net aan is, wel bijzonder om een luchtige baret van linnen bij de hand te hebben, vooral 's zomers. Een grapje is, dat als ik de Deer bovenop mijn chechia zet, ik een koksmuts heb, want die heb ik in bordeauxrood nog niet kunnen vinden.

9. Deer Linen Beret 59-60
Op 1 december 2013 met
de Deer-baret op de chechia als koksmuts.

10. South Pacific Coloured Beret - 310 mm

Een welkome toegift van South Pacific Berets, groot formaat, soepele grip, grote steel, en voorzien van het eigen label van SPB.

10. South Pacific Coloured Beret - 310 mm.

?? Exposición Super Lujo - 325 mm

Een interessante zending, want ik had per vergissing een niet bestaande specificatie besteld en nu ontving ik voor de derde keer een Exposición Super Lujo in Maroon - 325 mm. Maar hierdoor kwam wel aan het licht dat ik in september niet de werkelijk bestelde baretten had ontvangen en dat er dus toch nog een grotere txapeldun bestaat dan ik al bezit, zodat dit duplicaat geruild kan worden tegen de txapeldun onder de bordeauxrode txapelduns! Ik wacht in spanning af!

De derde Super Lujo ontvangen, terwijl er
een grotere txapeldun blijkt te bestaan!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten