donderdag 21 november 2013

Buitengewone ervaringen bij Buitengewoon

Culinaire wijnproeverij

Samen met +Miny Lammerts  door Bas en Janneke uitgenodigd voor een buitengewoon etentje met buitengewone wijnen bij Restaurant Buitengewoon in Oss. Al de dag ervoor had Bas enkele buitengewone wijnen uit zijn eigen collectie bij het buitengewone restaurant Buitengewoon achtergelaten om buitengewoon te chambreren, nadat hij de buitengewone afspraak had gemaakt dat voor elke kurk de buitengewone schade door gederfde omzet zou worden vergoed. Daardoor werd het mogelijk om eens buitengewoon te genieten van buitengewone wijnen in combinatie met buitengewoon aangename spijzen. Dat was me wat: buitengewoon!

Chassagne Morgeot 

De openingszet bestond uit een Chassagne Morgeot 1978 uit Chassagne Montrachet van Bernard Moreau, waarbij een werkelijk buitengewoon smakelijke salade (en ik ben niet eens een liefhebber van salades) werd geserveerd, met noten, kaas en granaatappelpitten (bijna bordeauxrood!), die buitengewoon harmonieerde met deze bourgogne, een uiterst aimabele en zachte wijn van meer dan optimale rijpheid, wat bescheidener neuzend dan gehoopt, en naast aangename associaties met gekookte groenten, een ondefinieerbare, maar buitengewoon harmoniërende karakteristieke smaak, op het romige af (87/100).

Château d'Armailhac

Onder het toeziend oog van de gastheer demonstreerde Bas zijn zijn buitengewone 'tourne bouchon à deux lames', op de bouchon van een Château d'Armailhac, Pauillac 1989, waarvan kracht en souplesse het buitengewone jaartal bevestigden, met een diepe kleur, een ceder- en tabac-rijk boeket, en grootse rondeur, dankzij rijp gepolijste tannines, tezamen een buitengewone Mèdocaine saveur uitstralend (90/100), die goed aansloot bij een werkelijk buitengewone pompoensoep.

Château Grand Puy Lacoste

En dan ter begeleiding van de buitengewone geneugten van een stoofschotel wild zwijn, zwelgend in de buitengewone ambiance van restaurant Buitengewoon de hierbij buitengewoon goed aansluitende Pauillac uit 1985 (!) van Château Grand Puy Lacoste, nog buitengewoon purper bij kaarslicht, en toch getaand, met een veel te verlegen, maar buitengewoon rijk geschakeerde neus, een buitengewone Est! Est!! Est!!!-ervaring, dankzij fluweelzachte tannines, gebalanceerd zuur, en aangename douceur in buitengewoon rijp ontwikkelde harmonie (94/100). Een mooi hoogtepunt om te stoppen ...

Samen aan de Beerenauslese in de buitengewone ambiance
van Restaurant Buitengewoon in Oss

Beerenauslese

Maar ter begeleiding van diverse buitengewone desserts, waarvan ik de chocolademousse met cake préfereerde, toch nog weer een buitengewone combinatie met een buitengewone wijn: een Riesling Beerenauslese van Max Mann uit 2006, dus met enige ontwikkeling, prachtig helder amber gekleurd, met een zacht neusje en de bijzondere saveur van mede, die buitengewone associaties opriep met Botrytis cinerea (89/100).

PX

Uit buitengewoon enthousiasme liet gastheer Erwin ons ter afsluiting nog een eigen voorliefde proeven: een zongedroogde Pedro Ximenez (PX) uit de omgeving van Xeres, een versterkte zwarte liquoreuze wijn met de smaak van rozijnen en caramel, dus ook weer buitengewoon!

De proefnotities tijdens dat buitengewone diner

Proefnotities 2009-2012

In december 2011 heb ik op grond van mijn toen weinig hoopvolle diagnose prostaatkanker besloten om te trachten van mijn wijnen slechts proefnotities na te laten en vanaf dat moment dagelijks een wijn uit mijn verzameling te proeven en te beschrijven. Inmiddels is mijn levensverwachting toegenomen en heb ik leveranciers gevonden bij wie ik zelfs met mijn portemonnee mijn slinkende wijncollectie van belegen wijnen waardig kan aanvullen. Bekijk mijn proefnotities van 2009-2012  met vulpen en ganzenveer.

1 opmerking:

  1. Beste Pieter,
    Bedankt voor je buitengewoon leuke verslag van je buitengewone ervaring bij Buitengewoon!
    Het was buitengewoon gezellig en aangenaam om jullie te mogen ontvangen.
    Tot Buitengewoon!
    Buitengewoon

    BeantwoordenVerwijderen